
Flere af jer har skrevet til os og fortalt, hvor givende I synes, vores tidligere “rundbordssamtaler” var, og at I gerne vil have dem tilbage. Det er vi virkelig glade for at høre! Vi har jo tidligere prøvet forskellige formater som rundbordssamtaler, kirkekaffe og andre samtaleformer her på Webkirke. Indtil nu har det altid været knyttet til gudstjenesten, hvilket har gjort det lidt begrænset. Men nu har vi talt om, at vi måske kunne lave rundbordssamtaler på et helt andet tidspunkt – for eksempel en torsdag aften eller en anden dag i ugen. Vi tror, det kunne være en rigtig god måde at skabe dynamik og fordybelse omkring et tema med udgangspunkt i én eller flere bibeltekster.
Bibellæsning kan jo godt føles lidt uoverskueligt, især hvis man ikke lige ved, hvor man skal starte. Bibelen rummer jo alt fra stærke budskaber til lange slægtstavler, og det kan være svært at gribe an, hvis man ikke er vokset op med det. Derfor vil vi gerne finde et format til rundbordssamtalerne, der gør det nemmere og mere inspirerende at dykke ned i bibelteksterne. Vi vil samtidig gerne undgå noget, der minder om “revolverjournalistik” – det skal ikke handle om debat, men om ærlige og måske personlige refleksioner. Vi håber, det kan give både opmuntring, retning og inspiration til jer, der gerne vil i gang med at læse i Bibelen.
Vi har jo også vores podcast “Den store fortælling,” som netop er et forsøg på at give et overblik over Bibelens store temaer. Og så er der jo også programmer på national radio, der går i dybden med Bibelens historie. Alt sammen er med til at vise, hvor vigtig Bibelen faktisk er – især i en tid, hvor vi konstant bliver bombarderet med indtryk fra andre kulturer og holdninger. Det er selvfølgelig spændende, men det kan også gøre det svært at finde ro til at fordybe sig i den bibelske tradition.
Lige nu undersøger vi, hvordan vi bedst kan lave rundbordssamtaler med deltagere fra forskellige kirker, så vi kan få en god dynamik og bredde i samtalerne. Vi glæder os til at se, hvordan det udvikler sig, og vi vil rigtig gerne høre fra jer, hvis I har forslag eller idéer til, hvordan vi kan gøre det bedst muligt. Skriv endelig til os – vi lytter! 😊