Aftenkirke hos Ove

Ove Dahl, du beriger os af og til med andagter i webkirke. Men hvem er du egentlig? Dit sprog afslører også, at du ikke er dansk.

– Jeg er født i Ålesund, en by på vestkysten af Norge, mellem Bergen og Trondheim. Efter afsluttet studentereksamen rejste jeg til Danmark for at uddanne mig til fysioterapeut på Skodsborg Badesanatoriums fysioterapiskole. Her mødte jeg min kone, en dansk pige, som meget gerne ville opleve Norge, og sådan blev det. I mange år arbejdede vi begge på et genoptræningscenter, men da det blev solgt, valgte vi for 30 år siden at flytte tilbage til Danmark. For snart syv år siden gik jeg på pension, men har lige så meget om ørerne som da jeg var på arbejdsmarkedet, og stortrives med det. Meget af det er kirkebaseret, blandt andet med Aftenkirke her på webkirke.

Hvordan opleves det at tale ind i et kamera og ikke til en forsamling?

– At tale ind i et kamera var en ny erfaring for mig. Jeg har tit stået foran en forsamling for at undervise eller tale, og jeg kan godt lide det på grund af den direkte kommunikation og respons med forsamlingen. På den anden side er jeg nok mere koncentreret og fokuseret og sprogligt distinkt, når jeg “taler” til kameraet. Jeg forsøger, efter bedste evne, at “se” dem der sidder ved computer- eller tv-skærmen, for det bliver jo mere en-til-en kontakt end når jeg står foran en forsamling, men jeg har det fint med det.

I din barndom brugte du sikkert ikke internettet. Hvad tror du den digitale tidsalder kan gøre for det kristne budskab?

– Jeg tror, den digitale tidsalder kan gøre meget for at nå mennesker med det kristne budskab. I min barndom skulle vi jo ud og banke på døre for at sælge kristen litteratur, noget som både jeg og andre ikke havde det så godt med. Jeg ved heller ikke, om dem der åbnede døren, var så begejstrede for det. Måske føltes det påtrængende (for begge parter). Med internettet får mennesker muligheden for selv at “invitere” evangeliet og budskabet om Jesus, som ven og frelser, indenfor. Det når også ud til de fjerneste afkroge, uden grænser eller sprogbarrierer.

Hvad er vigtigt for dig, når du vælger et budskab at formidle på webkirke?

– For mig er det vigtigt at formidle, at Gud vil os alle, dig og mig, men han trænger sig ikke på. Gud er nådig og overbærende. Jesus blandede sig med skarerne. Han gik ind i deres huse, spiste sammen med dem, blev venner med dem, viste at han accepterede dem, og så kaldte han dem. Derfor synes jeg, at bibelens personfortællinger, både i det gamle og det nye testamente, er et godt sted at hente stof til andagter og prædikener.