Velkommen indenfor

Tilgængelighed

Jeg sidder med mit MitID og logger ind på netbank. Det er sen aften, og foran mig ligger en regning, som ikke er blevet betalt, selvom deadline var i går. Endelig har jeg lidt ro til at sidde ned ved min PC og betale det, jeg skylder. Jeg swiper på MitID, og frem kommer det velkendte skærmbillede på netbank, der så ofte har givet mig traumatiske oplevelser ved at se tal blive mindre og mindre.

Jeg indtaster alt påkrævet og klikker “Betal nu”. Til min store forargelse siger den elektroniske bank, jeg ellers regnede med, altid står til tjeneste, at “Netbank er nu lukket, og dit bilag har fået ny dato”! Underligt, hvorfor netbanker følger den menneskelige rytme med hviletid om natten, tænker jeg, mens jeg irriterer mig over, at den elektroniske tilgængelighed ikke er mere fleksibel end min egen døgnrytme.

Tilgængelighed er vigtig også mellem mennesker. “Du var der ikke, da jeg havde brug for dig”, er nogle af de mest sårende ord at høre. At være tilgængelig for andre til enhver tid kan være belastende, men Jesus viste os, at tilgængelighed er en gudgiven gave, som vi bør bestræbe os på selv at give videre.

Den kristne tro handler om relationer. Til Gud og til andre. Det er svært at forestille sig, at Gud kun lytter til mig mellem 8.00 og 16.00 hver dag. For mig er Gud altid tilgængelig. 24 – 7. Hvis mit behov strækker sig ud over normal åbningstid, er Gud også der. Bibelen siger, han faktisk holder åbent, selvom der ingen kunder er.

Når de fysiske kirker har lukket, har Webkirke altid åbent. Tilgængelighed er en af de værdier, vi bygger på. Når du har brug for inspiration, et godt åndeligt ord eller bare for at lytte til en aftenandagt eller dagens bibelord – så er Webkirke lige ved hånden!

Med denne tilgængelighedstanke ønsker vi at inspirere dig til at være tilgængelig for enhver, som har brug for din opmærksomhed.