Velkommen indenfor

Venlighed

– Er det virkelig så enkelt?

Er du med på, at jeg kalder dig ‘ven’?

Egentlig kender vi jo ikke hinanden rigtigt… men lige her er det heller ikke det vigtigste. Det er derimod fællesskabet om noget, vi finder så vigtigt, at vi vælger at bruge tid på det: Webkirke. Og her tænker jeg naturligvis på indholdet i Webkirke. Jeg kalder dig ‘ven’ og vil gerne favne dig med ‘venlighed’. Og venlighed handler om at være imødekommende og hjælpsom, – kan jeg læse i ordbogen. Det ønsker jeg også, at Webkirke skal være. Sådan inviterende og åben med noget, som er hjælpsomt ude i vores almindelige liv. Brugbart, ja. Og med en stærk fornemmelse af fællesskab, fordi vi alligevel mærker hinanden – skærmen til trods.

Er det virkelig så enkelt? Tja. Hvad tænker du?

Jeg kan godt mærke, at det på skærmen faktisk kan noget. Men selvom jeg måske kan mærke noget om venligheden online – så skal det altså helt ud i min daglige virkelighed, hvis det skal gøre forskel. Ja, og hvis jeg i alle kirkefællesskaber vil møde venligheden – så er det faktisk rigtig godt!

Tag det med! Gå ud og vær venlig! Tilbyd andre dit nærvær, som en ven vil gøre det. Se, det er stort! Og det er af guddommelig oprindelse: “Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse” (Galaterbrevet 5,22). Og – hvis Ånden gør det i vores liv – så er det måske i virkeligheden: enkelt.

Line Nielsen