Engageret præst i Webkirke

“Vi er alle forskellige, og derfor har vi også brug for Jesu budskab på forskellige måder”, siger Sven Hagen Jensen, mangeårig forkynder, tidligere missionær og nu aktiv pensionist.

Du har jo levet et langt liv, Sven, hvor både du og din hustru har arbejdet med mennesker og tro. Hvad var det, der i sin tid fik dig til at vælge din livsbane?

Jeg er opvokset i et kristent hjem, hvor min far var en meget aktiv præst, og mission var i fokus. Grundlaget lagt i hjemmet og inspirationen ved at opleve mine forældres engagement er hovedårsagen til, at jeg valgte den vej i livet. Herudover var jeg en ivrig læser af beretninger fra ’missionsmarken’, der skabte et ønske i mig om også at tjene Guds sag uden for mit eget land.

Du forkynder ofte på Webkirke. Er det anderledes for dig at formidle Guds ord via en skærm end i en fysisk kirke?

Ja, det er meget anderledes. Der er en anden dynamik, når man har øjenkontakt med rigtige tilhørere, der er fysisk til stede, og man ser deres reaktion på det, der prædikes. Ligeledes holder jeg af at stille spørgsmål til tilhørerne og få svar tilbage.

Man kan dog vænne sig til at tale til en skærm og forestille sig, at virkelige personer lytter. Fordelen ved den digitale form for forkyndelse er, at man ikke bliver distraheret af uro eller støj og bedre kan holde sig inden for en bestemt tidsramme.

Du og din hustru har i mange år arbejdet med mennesker. Var oplevelsen af kulturforskelle mærkbar, da I selv var udsendt til fjerne himmelstrøg?

Mennesker er ikke, hvor de så end kommer fra, så forskellige, som man kunne tro. Deres levevilkår og kulturelle omgangsformer kan variere, men inderst inde har folk i vid udstrækning de samme behov. Vi har alle brug for omsorg, anerkendelse og venskaber, – og som fejlende mennesker med de nederlag og usikkerheder, det medfører, har alle brug for evangeliet og det håb for fremtiden, som troen bringer.

Sprog er altid en barriere, men venskaber kan på trods af sprogforskelle være dyrebare i såvel Afrika som på Cypern og i Mellemøsten, hvor vi har været udsendt. Vi har gennem årene skabt et netværk af gode venner. Det sværeste for os har i virkeligheden nok været at komme tilbage til Danmark og finde os til rette i en verden præget af den vestlige mentalitet og manglen på kristne værdier.

I dag er I begge meget engageret i arbejdet for mennesker, der kommer til Danmark med en til tider trist skæbne i bagagen. Hvordan oplever I ‘nydanskere’ i kirkemiljøet?

Vi er glade for at kunne arbejde blandt ’nydanskere’. De nytilkomne, vi møder i vore kirker, er fortrinsvis flygtninge fra DR Congo og Rwanda, der, på trods af de traumer de bærer med sig, har et åndeligt udgangspunkt og en gudstro fra tidligere. Det er naturligt for dem at søge til kirken for at finde hjælp og fællesskab der.

Vore ‘nydanske’ kirkegængere elsker sang og musik. Tolkning i kirken, hvor der oversættes til deres lokalsprog kinyarwanda, så de hører Ordet og synger sange på deres modersmål, har haft enorm betydning og været et stort trækplaster.

Disse nye medborgere glæder sig også over, når vi besøger dem i deres hjem. De har en indgroet respekt for ældre, hvorfor min hustru og jeg ofte går under betegnelsen ‘bedstemor’ og ‘bedstefar’.

‘Nydanskerne’ er dog gerne lidt udfordret i deres nye miljø, når det gælder tid og klokkeslæt, men mange ting læres hen ad vejen. Til gengæld har de ingen problemer med, at en gudstjeneste trækker ud og kan vare længere end sædvanlig. Kirken er for dem et naturligt samlingssted for samtale, sang, bøn, udveksling af nyheder samt styrkelse af troen og det kristne fællesskab, så der ser man ikke så nøje på klokken.

Webkirke er jo baseret på værdier som åbenhed og tilgængelighed. I din opvækst var der ikke internet, men hvordan ser du muligheden for, at mennesker kan blive styrket i deres tro også via digitale tjenester?

Jeg er er måske ikke den rette til at besvare dette spørgsmål, da jeg ikke selv er storforbruger af de digitale tjenester, men jeg ved, at mange, som ikke har mulighed for at deltage i et fysisk fællesskab, har stor glæde af Webkirke. Zoom tjenesterne betyder meget i bestræbelserne på at bevare kontakten til vore ’nydanske’ venner. Samtidig er der ingen tvivl om, at mennesker, som ikke tør vove sig ind i en fysisk kirke, vil være langt mindre tilbageholdende med at søge kristne sammenhænge på internettet på grund af den større mulighed for anonymitet. Vi må derfor ikke være bange for at give et klart bibelsk alternativ til det brogede udbud af meninger og teorier, der florerer i den digitale verden.

Har du lyst til at kontakte Sven Hagen Jensen, kan du sende en besked på kontakt@webkirke.dk