Autenticitet

Kære ven.

Naturen er ved at vågne til live efter en lang og våd vinter. Hvor der nu er sort jord, er grønne blade på vej. Men muligheden for at have farverige blomster og grønne blade er til stede selv om vinteren holder sin kolde hånd over os. En tur i IKEA eller hos andre butikker med plastblomster bugner af farver og grønne blade. For år tilbage var det meget synligt, at det var plastik. I dag er nuancerne langt bedre, og det kan være svært at se forskel. Disse plastprodukter kan være både festlige og skønne i den rette sammenhæng, men er det den ægte vare? Nej, det er det ikke. Det udgiver sig for at være ægte, og vi kan sagtens leve med resultatet. Blomster og planter af plast mangler autenticitet.

Anderledes er det med os mennesker. Nogle af os går rundt og er lavet som af plast, hvor vi på grund af egen sårbarhed forsøger at fremstå som den ægte vare. At være et ægte menneske står i høj kurs. Vi møder af og til mennesker, der enten fremtræder som om de er dækket af Teflon eller så farvestrålende, at det virker kunstigt. Nede i hjørnet sidder måske den person, som ikke siger så meget eller gør så meget ud af sig. Når du kommer i kontakt med en lidt mere tilbagetrukket person, viser det sig ofte at være et yderst behageligt bekendtskab, hvor refleksion, ærlighed og indlevelse er mærkbart. Det handler om at være autentisk. At være ægte. At være sårbar i en verden fuld af falske reklamer.

Min begejstring for Jesus skyldes også, at de fleste historier om ham viser en autenticitet, som var uhørt for mange i hans samtid. Både i hans liv og udtalelser var der en autenticitet, som har magnetisk tiltrækningskraft. Jesus opfordrer os til at kopiere dette. At være et ægte medmenneske er ofte langt mere produktivt end en blændende facade, som kun tiltrækker opmærksomhed.

I Webkirken forsøger vi at promovere det ægte. Troen og livet kan være svære størrelser for mange. Vores håb med Webkirken er, at du kan fornemme det enkle, det ægte, den grundlæggende tro på Jesus Kristus, som løfter dig op og har tid til dig. Når du nu er ved at se alt det grønne, der springer frem af den sorte muld, lad dig så inspirere til også at være et autentisk menneske, hvorhen du færdes.

Kærlig hilsen
Jan-Gunnar Wold