Velkommen indenfor

Åbenhed

– Har du åbne arme?

Måske husker du fra barndommen en person, som altid mødte dig med åbne arme, uanset hvad du havde rodet dig ud i? Du husker, hvad denne person gjorde, så du altid følte dig tryg, elsket og holdt om? Det er desværre nok ikke alle, der har oplevet dette, men alligevel er det ofte noget, vi alle længes efter at opleve.

Sådan et billede af et menneske ser jeg for mig i historierne om Jesus fra Bibelen, hvor han med åbne arme tog imod børnene, når de andre voksne rundt omkring ville jage dem væk. Han rørte ved dem, som andre løb væk fra, – dem som var beskidte, syge, mentalt ødelagte, fremmede, set ned på. Jesus var ikke bange for mennesker omkring sig; tværtimod gav han dem værdi ved at ’se’ dem og ved at møde dem uden fordømmelse. Han var nysgerrig efter at kende dem og deres behov, efter at vise dem empati, røre deres hjerter, give dem lys og håb, heling og frelse fra alt, der var mørkt og havde slidt dem op.

Mange mennesker rakte ud efter Jesus, når han gik forbi, og tit spurgte han dem: “Hvad vil du have, at jeg skal gøre for dig…?”

Hvordan er det så, du og jeg kopierer Jesu måde at se andre på? Uanset hvordan mit liv er, uanset hvad jeg har rodet mig ud i, så ønsker jeg at blive set og mødt af Jesus lige nu, på samme måde som han mødte mennesker på Bibelens tid uden fordømmelse men med omsorg og håb for min situation.

Tænk bare, hvis vi alle kunne opleve at blive set og mødt af Jesus. Hvordan ville det så ikke kunne smitte af på vores omgang med andre? Hvordan ville vores møde med andre mennesker så være?

I Webkirken kan vi alle mødes, som vi er, uden fordømmelse eller krav om at være andet end Jesu efterfølger. Hvor ville det være godt, om vi alle kunne se og møde andre på den samme måde, som Jesus har mødt os! Selv i kirken bør der være plads til dette.

Rebecca Pedersen