Velkommen Indenfor

Høflighed

I vore dage bærer folk almindeligvis ikke hat, som de letter på, hver gang de møder en, de kender eller ønsker at hilse på. Faktisk er denne gestus fra en svunden tid og noget, jeg selv kun er stødt på i film og TV, hvor ærværdige mænd med et let buk hilser med hatten som et tegn på høflighed.

På vores vidt forgrenede sociale netværk, Facebook, og andre af vor tids lignende medier er høflighedsbarrieren brudt ned, så mange mennesker i ly af deres skærme i dag føler sig fri til at svine andre til, udtrykke deres uenighed med bombastiske udmeldinger samt udvise en opførsel, der i enhver henseende får skyttegravskrig til at blegne. Borte er fortidens pli, den høflige hattehilsen og de velopdragne omgangsformer, der ellers gør det tåleligt at være i stue med dem, vi mindst af alt deler synspunkter med. Manglende høflighed eller respekt for andre minder mig om et bibelvers fra Evangelierne, der understreger, at “sådan skal det ikke være blandt jer”.

Tålmodigheden kan for de fleste mennesker, selv de superreligiøse, på et tidspunkt slippe op, så de under særlige omstændigheder fremviser egenskaber, der absolut ikke hører Guds rige til. Høflighed og respektfuld optræden vinder dog flere hjerter end hårdhed og giftige kommentarer.

Gud behandler mennesker med respekt ved at give dem det frie valg til at elske eller ignorere ham. Forældre viser deres børn respekt, når de accepterer børnenes ret til at gå andre og nye veje end deres egne, og høflig kristen adfærd i menigheden afspejler guddommeligt sindelag, når man i stedet for at revse sine trosfæller bestræber sig på at “skjule en mangfoldighed af synder”.

Hvis vi møder meningsforskelle, hvor kampen for egne interesser viser sit grimme ansigt, har vi brug for god, gammeldags høflighed. Den dæmper gemytterne, baner vejen for frugtbar dialog og fremelsker de rene, konstruktive tanker. Høflighed er respekt for andre og andres opfattelser, – en respekt, vi også selv ønsker at blive mødt med. Uden høflighed opløses den lim, der binder os sammen som mennesker. Høflighed er en del af Guds rige og en værdi, Webkirke ønsker både at fremhæve og være kendetegnet af. Høflighed og respekt for andre er forudsætningen for, at mennesker kan trives, opmuntres, føle sig trygge, få lindring samt bestyrkes i, at Guds kærlighed fortsat er størst og findes lige midt iblandt os.