Karsten

Karsten, du er et kendt ansigt på Webkirke, hvor du ønsker os velkommen indenfor. Hvad er dine tanker omkring dem du henvender dig til?

Jeg tror Gud bruger alle tænkelige kanaler til at kontakte mennesker. Hvis digitale tjenester kan bringe Guds kærlighed til os, synes jeg det er en spændende opgave at arbejde med. Jeg forsøger også altid at visualisere dem jeg taler til, og tænker at måske nogen sidder hjemme, nogen sidder på et plejehjem, nogen i en god stol. Jeg forsøger så at henvende sig til dem jeg ser for mit indre. Mit arbejde her medførte en dag at jeg fik en kommentar fra en ven som er ateist, noget jeg syntes var meget inspirerende.

Du optager sikkert i et studio. Hvor i landet foregår dette?

Jeg startet under Corona tiden med at optage nogle andagter i et studio i Nordjylland da jeg selv bor i Østervrå. Dette fik så god respons men blev mest sæt lokalt. Efter at jeg engagerede mig i Webkirke, kom der respons fra mange steder af landet, som gør arbejdet givende. Nu kører jeg til Silkeborg, en lidt lang tur, men at optage i studio er vigtigt så kvaliteten kan blive god. Det tager lidt tid, men er godt givet ud synes jeg.

Vi kan jo høre du kommer fra Norge, selv om du taler godt dansk. Hvad er historien med din rejse sydpå?

Jeg kom til Danmark ca. år 2000 og blev gift her i landet. Nu er jo Nordjylland tæt på Norge så jeg kan besøge mine forældre i Arendal, ikke langt fra færgen til Hirtshals. Jeg er far til tre drenge og stedfar til en pige og dreng. Derudover er jeg plejefar til 2 andre drenge. Jeg elsker at bo her i Østervrå og har ingen planer om at bo på et fjeld i Norge. Men alt kan jo nå at ændres i livet.

Hvad tror du Webkirke kan gøre for mennesker?

Nogle gange går vi som kristne eller som mennesker at en prædiken er en dyd i sig selv. Jeg tror ikke man bliver et bedre menneske bare man ser på Webkirke. Men jeg håber at Webkirke kan inspirere til en bedre forbindelse med Jesus, for det er den kontakt som er bærende, ikke digitale tjenester. Min bekymring er også lidt at digitale tilbud kan gøre os passive og undgå at mødes i et fysisk fællesskab. Men mængden af dem som ikke formår det fysiske fælleskab af seere er måske større, og derfor tror jeg det har en stor berettigelse.