Hvordan laves en udsendelse?

De fleste af os ser TV eller film uden at tænke nærmere over alle de produktionsled, der går forud for udsendelsen, og endnu mindre spekulerer vi på alle de mennesker, der er involveret.

Nu er Webkirke godt nok ikke lige så stor og krævende en produktion som dem på Netflix eller DR, men i bund og grund er selve måden, hvorpå programmerne bliver til, den samme.

Inden optagelse finder en hel del planlægning sted. I denne fase besluttes, hvad programmet skal indeholde, hvem der skal prædike, hvilke sange der skal optages, og hvilken gæst der inviteres til samtale i studiet. Alt dette kræver tid, og opgaven løses af flere i forening.

Når rammerne for en udsendelse er klar på papiret, omsættes planerne i praksis, og programmet optages. Dette gøres ved at benytte flere kameraer, mikrofoner og mikser, som styrer lyden til de forskellige personer og indslag. Her er der så en eller flere teknikere, der holder øje med teknikken og sørger for at justere lyd og billede, så optagelserne bliver af bedst mulige kvalitet. Det udstyr, vi benytter til optagelse af Webkirke, er en tand bedre end det, du nok bruger til ferier og fødselsdage, uden dog at være lige så avanceret som det man bruger i Danmarks Radio.

Når optagelserne er færdige, ligger de på et såkaldt SD kort eller en slags harddisk, hvorefter data bliver overført til en computer til videre behandling. Vi benytter programmet ADOBE Premiere Pro, som vi er ganske tilfredse med.

Den næste proces i tilblivelsen af udsendelsen kan en tekniker helt sikkert sige meget indviklet om, men for os andre ligner skærmen populært sagt et bord med lasagneplader. De forskellige dele af programmet “limes” nu ind i et forløb, hvor hver del har sin “bane”, og på den måde kan der indlægges overgange mellem de forskellige klip og indslag, og lyden kan også justeres. Selvom en dårlig optagelse ikke kan gøres perfekt, kan en dygtig tekniker alligevel godt trylle og justere en hel del til det bedre.

Når alle programdele har været gennem hele processen ved teknikerbordet og er fundet tilfredsstillende, klikkes der på “Eksporter” knappen, og så kommer den færdige udsendelse ud som en stor fil, der kan videreleveres til YouTube, så du kan få glæde af den.

Send alle folk i produktionen, der gør deres ypperste for at skabe gode udsendelser til dig, en venlig tanke, næste gang du ser med på Webkirke, og skriv altid gerne til os, hvis du har noget på hjerte, på kontakt@webkirke.dk