Velkommen Indenfor

Overbærenhed

Kære ven.

“Jeg kan bedst lide at have ret – altid. Jeg har slet ingen forståelse for dem, der er uenige med mig og hævder, at de har retten på deres side.”

Mit udsagn er nok mere en provokation end min egen reelle holdning, for selv går jeg faktisk meget op i at give plads til andre, selvom de er uenige med mig. Men hånden på hjertet, – vil de fleste af os ikke gerne have ret, når det kommer til stykket?

I praksis har vi let ved at skubbe de mennesker væk, vi er uenige med, og som kristen bliver det ikke nemmere af, at der er faste rammer for rigtig meget i kristenlivet, som kan få andres holdninger til at stå i skarp kontrast til min egen, – der som bekendt stadig er den rigtige.

Er det ikke mærkeligt, at et trosfællesskab kan blive så dræbende snævert, at der ikke er plads til at udforske, stille spørgsmål, have andre holdninger end den etablerede eller på anden måde være alternativ i sin tankegang? Hvordan kan det være, at et fællesskab, der skulle afspejle Jesu holdning til andre mennesker, kan opleves så trangt, at der kun er plads til, at “2 eller 3 er forsamlet”?

Målgruppen for Webkirke er alle dem, som holder af de samme værdier, som Webkirke bygger på. En af disse værdier er “overbærenhed”. Jesus demonstrerede i sin omgang med andre en overbærenhed, der får vores egen tolerance til at blegne. Hvem af os ville ikke have smidt Judas på porten for længst? Der må da være grænser for, hvad man skal stå model til? Men Jesus fortæller os både med sit eksempel og sin lære, at det ikke er vores opgave at holde andre udenfor. I Jesu rige er der plads til alle, for vi er alle på rejse men i forskelligt tempo.

I Webkirke er der også plads til alle. Kan du ikke lide det, du hører, kan du bare slukke for skærmen. Selvom mange af os lever et kristenliv i forskellige kirker eller sammenhænge, har de fleste af os en tro på Jesus som verdens frelser. Det er denne platform, Webkirke bygger på.

Sammen kan vi opbygge hinanden med troens overbærenhed!

Kærlig hilsen
Jan-Gunnar Wold